Proiect educațional „R.E.S.P.E.C.T – Offline şi online”  (Responsabilitate. Educaţie. Siguranţă. Prevenţie. Emoţie. Comunicare. Toleranţă) Iași

Filtrează după județ

Desfășurată în: Iași

1. Denumire proiect: „R.E.S.P.E.C.T – Offline şi online” (Responsabilitate. Educaţie. Siguranţă. Prevenţie. Emoţie. Comunicare. Toleranţă)

2. Inițiatori: IPJ Iași – Biroul Siguranța Școlară

3. Context general:
Internetul a devenit parte integrantă din viaţa fiecăruia şi pe zi ce trece, spaţiul virtual este folosit tot mai mult pentru învăţare. De aceea, siguranţa copiilor în mediul online ar trebui să fie una dintre principalele preocupări ale adulţilor responsabili de bunăstarea şi protecţia acestora.

Copiii îşi petrec tot mai mult timp în mediul online, iar părinţii nu ştiu ce fac ei, de fapt, acolo. Care este adevăratul preţ pe care părinţii îl au de plătit pentru toate informaţiile disponibile gratuit, accesate de un procentaj din ce în ce mai mare al populaţiei, inclusiv de către copii? În cea mai mare parte-siguranţa online a celor care navighează pe internet.

În termeni simpli, siguranţa online se referă la faptul de a fi protejaţi când folosim internetul. Ea implică conştientizarea riscurilor, la care se supune individul atunci când este online şi la luarea unor măsuri de prevenţie în acest sens.

Copiii se înţeleg foarte bine cu tehnologia de la vârste din ce în ce mai fragede, iar internetul a ajuns să poată fi accesat de oriunde, nu numai de acasă. Un click greşit însă îi poate pune pe copii în mare pericol, atunci când ei nu conştientizează riscurile.

Internetul poate fi un loc crud şi neiertător când intră în peisaj personajele rău-intenţionate, iar copiii sunt mai vulnerabili în faţa pericolelor din mediul online, decât oricare altă grupă de vârstă. Ei încă nu au cunoştinţele, abilităţile şi resursele necesare pentru a se menţine în siguranţă online. Cu cât un copil petrece mai mult timp online şi distribuie mai multă informaţie din viaţa privată, cu atât devine mai expus la conţinut potenţial dăunător.

Copilul sau adolescentul va pune în practică mai mult sau mai puţin din sfaturile pe care le primeşte, însă cu siguranţă va imita comportamente. De aceea este important ca nu doar minorul să fie educat, ci şi părinţii şi celelalte persoane de încredere din jurul său să fie informate cu privire la informaţiile şi conţinutul asimilat din online şi modul în care trebuie să reacţioneze în offline.

Cele mai valoroase şi stabile forme de prevenţie ale pericolelor sunt informarea corectă şi relaţionarea autentică şi deschisă cu copilul. Specialiştii din domeniul protecţiei copilului, părinţii şi cadrele didactice trebuie să fie informaţi cu privire la oportunităţile şi pericolele mediului online, modul în care minorul pune în practică la şcoală, ceea ce recepţionează de pe internet şi apoi să deschidă d iscuţii adaptate nivelului de dezvoltare, înţelegere şi de interes ale copilului, în raport cu folosirea tehnologiei, cu conţinutul online.

Încurajarea elevilor şi orientarea acestora spre lectură prin lansarea unor provocări de a citi o carte, cel puţin o jumătate de oră pe zi, în detrimentul utilizării tehnologiei, de care au devenit din ce în ce mai dependenţi, dat fiind contextul COVID-19.

Conştientizarea adulţilor (părinţi/cadre didactice) cu privire la efectele influenţei mediului online asupra: acceptării sociale, a violenţei asupra relaţiilor dintre copii şi impactul asupra dezvoltării socio-emoţionale a acestora.

Responsabilizarea adulţilor implicaţi în creşterea şi educarea copiilor, prin accentuarea mesajului că deşi violenţa fizică şi verbală este o situaţie des întâlnită în grupurile de copii, este responsabilitatea adulţilor să creeze contexte şi modele de comportamentale, prin care acest fenomen să fie prevenit şi/sau diminuat în şcoli.

4. Scopul proiectului:
Copilul sau adolescentul va pune în practică mai mult sau mai puţin din sfaturile pe care le primeşte, însă cu siguranţă va imita comportamente. De aceea este important ca nu doar minorul să fie educat, ci şi părinţii şi celelalte persoane de încredere din jurul său să fie informate cu privire la informaţiile şi conţinutul asimilat din online şi modul în care trebuie să reacţioneze în offline.

5. Obiectivele proiectului:

  • Realizarea de materiale documentare/de prezentare/de informare pentru a fi distribuite, în cadrul tuturor unităţilor de învăţământ preuniversitar din judeţul Iaşi, în vederea luării la cunoştinţă de către toţi elevii, toate cadrele didactice şi întreg personalul şcolii, prin prelucrarea acestora la orele de dirigenţie, la şedinţele organizate periodic de către conducerea şcolilor.
  • Abordarea temei folosirii internetului şi importanţa siguranţei online. Este important ca minorului să-i fie prezentate mai multe posibilităţi, pe care le are online pentru divertisment şi învăţare şi să-i fie explicat că internetul este un spaţiu public, la care au acces oameni din întreaga lume.
  • Încurajarea copiilor să ceară sprijinul unui adult atunci când observă ceva care le creează o stare neplăcută sau cineva le cere informaţii despre sine, familie sau şcoală. Pe măsură ce copilul creşte şi devine adolescent, implicarea adulţilor poate fi redusă, însă este important ca aceştia să rămână alături de ei pentru suport necondiţionat. Cu cât se discută mai timpuriu cu copilul despre date personale, conţinutul dăunător sau neplăceri legate de conversaţii cu alte persoane, cu atât copilul va putea percepe adulţii din viaţa sa ca sprijin şi aliaţi, pentru a trece împreună prin orice situaţie, pe care o experimentează online.
  • Încurajarea cadrelor didactice, care au calitatea de învăţător/diriginte de a aplica prevederile Art. 15 alin. 1 lit. g din Ordinul M.E.C. nr. 4742/10.08.2016, privind Statutul Elevului, prin interzicerea utilizării telefoanelor mobile în timpul orelor de curs şi chiar în pauzele dintre orele de curs, cu acordul reprezentanţilor legali ai acestora.

6. Grup țintă: Elevii din toate ciclurile de învăţământ preuniversitar de pe raza județului Iași.

7. Durata proiectului: Perioada de desfășurare a proiectului este martie 2023 – 31 august 2024.

8. Direcții de acțiune:

  • Familiarizarea elevilor cu principalele forme ale fenomenului de cyberbullying (gossip, exclusion etc.)
  • Conștientizarea riscurilor și consecințelor (fizice, psihologice, juridice) ale faptelor circumscrise cyberbullyingului și a infracțiunii de violare a vieții private de către elevi;
  • Încurajarea elevilor şi orientarea acestora spre lectură prin lansarea unor provocări de a citi o carte, cel puţin o jumătate de oră pe zi, în detrimentul utilizării tehnologiei;
  • Conştientizarea tinerilor cu privire la efectele influenţei mediului online asupra: acceptării sociale, a violenţei asupra relaţiilor dintre copii şi impactul asupra dezvoltării psiho-emoţionale a acestora.

9. Parteneri:

  • Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi şi unităţile de învăţământ preuniversitar din Judeţul Iaşi
  • Biblioteca Județeană „Gh. Asachi” Iași
  • Asociația Salvaţi Copiii Iaşi

10. Materiale suport realizate:
Flyer 1, flyer 2, prezentare PowerPoint, afișe, semne de carte, roll-up.

11. Rezultatele proiectului:
De la data lansării proiectului, respectiv, 04.05.2023 și până la finalul anului 2023, au fost desfășurate 19 activități informativ preventive, fiind distribuite aproximativ 515 materiale.

Categorii populare
Semnalare eveniment:

Serviciul Unic de urgență - 112

În cazuri grave, care reprezintă o urgență: semnalați telefonic prin Serviciul Național Unic de Apel de Urgenţă 112

Numărul UNIC național pentru copii

pentru sesizarea cazurilor de abuz, neglijare şi exploatare a copilului.

Articole recente