Consolidarea climatului de siguranţă în mediul şcolar continuă să reprezinte o prioritate naţională, iar pentru realizarea acestui deziderat este necesară menținerea eforturilor conjugate din partea instituţiilor responsabile şi o abordare unitară a problematicii la nivelul tuturor unităţilor administrativ teritoriale, astfel încât procesul instructiv-educativ din unităţile de învăţământ preuniversitar să se desfăşoare într-un mediu sigur pentru elevi şi cadrele didactice.
Trebuie avut în vedere aşadar faptul că siguranţa în zona adiacentă şi în incinta unităţilor de învăţământ continuă să fie direct influenţată de procesul educaţional, implicarea părinţilor, acţiunile forţelor de ordine angrenate, precum şi de fondurile alocate pentru securitatea unităţilor de învăţământ.
În acest context, ne reafirmăm angajamentul de a colabora strâns cu toate părțile implicate, pentru implementarea unor măsuri eficiente de prevenire și intervenție, menite să protejeze comunitatea școlară de orice formă de risc.
În anul școlar 2023-2024 principalele activități în domeniul siguranței în unitățile de învățământ preuniversitar din județul Mureș au avut drept reper de bază măsurile dispuse prin Planul Național Cadru de Acțiune – pentru creșterea gradului de siguranță a elevilor și a personalului didactic și prevenirea delicvenței juvenile în incinta și zonele adiacente unităților de învățământ preuniversitar, transpuse la nivel local prin Planul Teritorial Cadru de Acțiune pentru siguranța școlară.
În anul școlar anterior menţionat, polițiștii Biroului Siguranța Școlară au desfășurat 310 activități informativ-preventive în cadrul orelor de curs la care au fost abordate tematici de natură juridică, inclusiv pentru prevenirea și combaterea fenomenului de bullying, precum și a infracțiunilor comise cu violență, unde au fost abordate tematici de natură juridică, având peste 8.864 de beneficiari, cu precădere elevi din unitățile de învățământ preuniversitar, astfel:
- 59 activități pentru prevenirea infracțiunilor comise cu violență;
- 117 pe linia prevenirii bullyingului/cyberbullyingului;
- 70 pe linia prevenirii consumului de droguri;
- 4 privind prevenirea traficului de persoane;
- 25 privind prevenirea faptelor de port sau folosire de obiecte periculoase.
- 35 alte situații.
Pentru creşterea gradului de siguranţă şcolară, în anul școlar 2023 – 2024, la nivelul județului Mureș, structurile de ordine publică au organizat și desfășurat următoarele activităţi:
- 148 planuri de acțiune întocmite;
- 972 de acțiuni organizate / desfășurate,
- 932 activități cu caracter de informare și prevenție adresate elevilor, în cadrul orelor de curs la care au fost abordate tematici de natură juridică,
- 1046 de participări la activități cu caracter educativ – preventiv destinate altor categorii de beneficiari,
- 64 elevi în situații de risc identificați / depistați cu ocazia activităților desfășurate,
- 11 elevi aflați în situații de risc consiliați.
- 17 informări cu privire la elevii aflați în situații de risc,
- 377 controale pe linia sistemelor de securitate private în unitățile de învățământ,
- 18 activități de mediatizare / promovare
În perioada de referință au fost desfășurate activități informativ-preventive în cadrul a patru campanii inițiate atât la nivel național, cât și la nivel local de Biroul Siguranța Școlară în colaborare cu instituţiile partenere.
Prima campanie, intitulată „Fii conștient, NU dependent!”, a avut ca obiectiv prevenirea consumului ilicit de droguri și a altor substanțe psihoactive în unitățile de învățământ preuniversitar din județul Mureș. Aceasta s-a desfășurat în parteneriat cu Agenţia Naţională Antidrog – Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Mureș, în perioada ianuarie-iunie 2024.
În cursul aceleași luni, în parteneriat cu Agenţia Naţională Împotriva Traficului de Persoane – Centrul Regional Mureş, a fost lansată Campania „Informează-te și vei fi în siguranță”, o inițiativă de prevenire a traficului de persoane și de reducere a violenței fizice și psihologice (bullying) în toate unitățile de învățământ gimnazial și liceal din județul Mureș.
Cea de-a treia campanie a fost desfășurată pentru a marca „Ziua Internațională pentru Nonviolență în Școală” (30 ianuarie). Aceasta a fost inițiată la nivel național și derulată la nivel local de Biroul Siguranța Școlară, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Mureș. Scopul campaniei a fost conștientizarea consecințelor asociate faptelor de violență școlară.
Pe perioada vacanţei de vară, au fost desfăşurate activităţi informativ – preventive în cadrul campaniei de informare „Împreună pentru o vacanță în siguranță!”, care a avut ca obiectiv conștientizarea elevilor cu privire la riscurile la care pot fi expuși în timpul acestei perioade și importanța influenței grupului de prieteni.
Din punct de vedere al infracţionalităţii înregistrate în mediul preuniversitar, în anul şcolar 2023/2024, au fost înregistrate 105 infracțiuni contra persoanei, respectiv 15 infracțiuni contra patrimoniului.
Astfel, din cele 120 de fapte de natură penală sesizate (faţă de 108 în anul școlar 2022-2023), 118 au fost săvârșite în incinta unităţilor de învăţământ (91 în anul școlar 2022-2023) şi 2 în zona adiacentă (faţă de 17 în anul școlar 2022-2023); 63 au fost săvârşite în mediul urban (faţă de 55 în anul școlar 2022-2023) şi 57 în mediul rural (faţă de 53 în anul școlar 2022-2023), 97 în școli gimnaziale/primare (față de 81 în anul școlar 2022-2023) și 23 în licee (față de 27 în anul școlar 2022-2023).
Așadar, în anul școlar 2023/2024, infracţionalitatea sesizată în mediul preuniversitar a înregistrat o uşoară creștere comparativ cu perioada similară a anului școlar 2022-2023, cu plus 12 fapte, respectiv un procent de 11,11%, însă ponderea faptelor sesizate în mediul preuniversitar o reprezintă infracţiunile cu un grad de pericol social redus, respectiv „lovirea sau alte violenţe”, produse în general între elevii din aceleaşi unităţi de învăţământ, pe baza unor conflicte spontane și puerile, respectiv, 63, 33%.
În baza Planului Teritorial Cadru de Acțiune, premergător debutului anului școlar 2024-2025, Inspectoratul de Poliție Județean Mureș, prin structurile sale de siguranță școlară, rutieră și ordine publică efectuează multiple activități specifice, astfel încât procesul instructiv-educativ din unităţile de învăţământ preuniversitar să se desfăşoare într-un mediu sigur pentru elevi şi cadrele didactice.
În legătură cu modul de asigurare a ordinii și liniștii publice, la nivelul Inspectoratului de Poliție Județean Mureș vor fi desfăşurate activităţi specifice pentru menţinerea şi asigurarea climatului de ordine publică pe timpul festivităților de deschidere a anului școlar 2024-2025 în incinta și în zonele adiacente unităților de învățământ preuniversitar din județul Mureș, cu implicarea întregului personal din cadrul IPJ Mureș, fiind prevăzute forțe și mijloace de poliție în zona fiecărei unități de învățământ.
De asemenea, în contextul debutului de an școlar, la sfârşitul lunii august 2024, au avut loc întâlniri de lucru cu structurile responsabile în domeniul siguranței școlare, la care au participat reprezentanți din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Mureș, Agenției Naționale Antidrog – Centrul de Prevenire Evaluare și Consiliere Antidrog, Agenției Naționale Împotriva Traficului de Persoane- Centrul Regional Mureș alături de reprezentanți ai Biroului Siguranța Școlară și Compartimentului de Analiză, Prevenire a Criminalității în vederea inițierii de activități comune pe perioada anului școlar 2024 – 2025, în scopul creșterii gradului de siguranță a elevilor și cadrelor didactice, cu accent pe linia prevenirii și combaterii traficului și consumului ilicit de droguri.
Parteneriatul cu autoritățile și instituțiile cu atribuții în domeniu, în special cu Inspectoratul Școlar Județean, este principalul vector de acțiune pentru obținerea rezultatelor dorite, tocmai de aceea, structura de siguranță școlară din cadrul inspectoratului va participa, în perioada imediat următoare la o întâlnire de lucru alături de structurile menționate anterior cu toți directorii unităților de învățământ din județ, pentru a se discuta problemele și soluțiile propuse pentru a pregăti cât mai eficient debutul anului școlar.
O componentă de interes a perioadei premergătoare debutului de an școlar o constituie și stabilirea polițiștilor responsabili pentru fiecare școală în parte, datele de contact ale acestora urmând a fi expuse, la vedere, în fiecare unitate de învățământ.
În anul şcolar 2023-2024, Compartimentul de Analiză și Prevenire a Criminalității, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean și alți parteneri, a implementat mai multe proiecte preventive pentru populația școlară – ciclul primar, gimnazial și liceal.
Printre acestea exemplificăm următoarele:
- Proiectul „Școala Siguranței Tedi” – un demers național care îşi propune informarea elevilor de ciclu primar (clasa I) cu privire la pericolele existente în realitatea înconjurătoare, precum și la comportamentele pe care trebuie să le adopte pentru a nu cădea în capcanele infracționalității și pentru a nu deveni victime ale diferitelor infracțiuni. Printre temele abordate se numără: siguranța rutieră, siguranța pe internet, siguranța bunurilor etc.
- Proiectul „Învăț să fiu în siguranță” – principalele activităţi derulate în cadrul acestuia au constat în organizarea de întâlniri cu elevii, în cadrul cărora s-au discutat aspecte referitoare la siguranţa acasă, la şcoală, pe stradă și în mediul online.
- Proiectul „Deschide-ți mintea, nu fi închis!”, care a început din anul şcolar 2011-2012 constă în organizarea de întâlniri între grupuri de elevi de liceu şi persoane tinere aflate în stare privativă de libertate, având ca scop informarea elevilor asupra aspectelor legale legate de infracţionalitate și conştientizarea consecinţelor acesteia, pentru descurajarea comportamentului infracţional.
- Proiectul „Violența și drogurile costă! Tu știi cât?!” – principalele activităţi derulate în cadrul acestuia au constat în organizarea de întâlniri cu elevii de clasele VII-XII (cu accent pe clasele liceale), în cadrul cărora s-au discutat aspecte referitoare la minoritate, răspundere penală, tipuri de infracţiuni comise frecvent de minori, cu accent pe faptele de violență și consumul de droguri, precum și asupra consecințelor legale, psihologice şi sociale ale acestora.
- Campania „High or Alive” – inițiată de Primăria Municipiului Reghin, a vizat conștientizarea elevilor din municipiu cu privire la consecințele devastatoare ale consumului de droguri, precum și asupra semnelor și comportamentelor specifice consumului de substanțe ilicite. Campania a vizat atât elevii de gimnaziu și liceu, cât și părinții acestora.
- Proiectul „Cafeneaua părinților pentru siguranța copiilor” – inițiat în cadrul Echipei Intersectoriale de Lucru pe linie de minori, aflată în coordonarea Direcției de Asistență Socială și Protecție a Copilului, a inclus organizarea de întâlniri între specialiști din diferite domenii (prevenire, ANA, ANITP, DGASPC, Salvați Copiii, IEESR etc.) și părinții elevilor interesați de siguranța copiilor lor.
De asemenea, în domeniul analizat, proiectul “Educație pentru siguranță”, al echipei județene pluridisciplinare, rămâne unul foarte important, fiind derulate două sesiuni de formare cu cadre didactice, câteva domenii de siguranță fiind asigurate de structura de prevenire.
Nu în ultimul rând, educația pentru siguranța online este un alt segment de interes la nivel național, fiind puse la dispoziție cursuri e-learning pentru copii și adulți, sens în care pagina sigurantaonline.ro rămâne o resursă importantă.
O componentă prioritară și de mare interes o reprezintă problematica traficului și consumului ilicit de droguri. În acest sens, au fost organizate în anul școlar 2023-2024, peste 450 de activități preventive, la care au participat peste 15.000 de beneficiari, mare parte dintre acestea vizând spațiul școlar.
În general, activitatea de prevenire, în domeniul siguranței școlare s-a concretizat în peste 600 de activități, cu mai mult de 25.000 beneficiari direcți.
În vederea asigurării unui climat de siguranţă rutieră cu privire la transportul elevilor la unităţile de învăţământ, poliţiştii au desfăşurat activităţi specifice pentru verificarea autovehiculelor special destinate transportului de elevi (microbuze școlare), instruirea/reinstruirea conducătorilor microbuzelor școlare cu privire la conduita preventivă pe timpul efectuării transportului de elevi, informarea conducătorilor microbuzelor școlare şi coordonatorii acestor activităţi, cu privire la obligaţia respectării destinaţiei pentru care au fost distribuite aceste autovehicule, respectiv transportul elevilor la şi de la unităţile de învăţământ, precum şi transportul elevilor şi profesorilor însoţitori la activităţi culturale şi educative extracurriculare (festivaluri, cursuri şcolare, excursii, tabere de creaţie etc), nefiind permisă utilizarea în alte scopuri.
Cu ocazia verificării microbuzelor școlare au fost avute în vedere următoarele:
• deţinerea de către conducătorii acestora a categoriei permisului de conducere necesară pentru tipul de vehicul respectiv şi a certificatului profesional, precum şi valabilitatea acestora;
• deţinerea şi valabilitatea certificatului de transport în cont propriu;
• deţinerea şi valabilitatea inspecţiei tehnice periodice a vehiculului;
• deţinerea şi valabilitatea asigurării obligatorii de răspundere civilă auto RCA
Astfel, până în prezent, la nivelul I.P.J. Mureş au fost verificate 100 de autovehicule destinate transportului școlar (în 5 cazuri s-a constatat ITP cu valabilitate expirată, fiind luate măsurile legale) și au fost verificați/instruiți de 94 conducători auto.
Precizăm că toate autovehiculele special destinate transportului de elevi şi toţi conducătorii auto vor face obiectul verificărilor, aceste activităţi, având de altfel, caracter permanent.
De asemenea, s-a procedat la verificarea semnalizării rutiere verticale şi orizontale existente în dreptul unităţilor de învăţământ sau în imediata apropiere a acestora, precum şi a amenajărilor rutiere şi dispozitivelor speciale realizate/amplasate în scopul asigurării siguranţei pietonilor.
În acest sens, s-a urmărit:
– existenţa, poziţia, vizibilitatea şi starea indicatoarelor rutiere de avertizare şi informare;
– existenta şi starea marcajelor rutiere transversale de traversare pentru pietoni;
– modul de corelare a semnalizării rutiere verticale cu cea orizontală;
– existenta şi starea covoarelor rutiere antiderapante de culoare roşie aplicate pe partea carosabi1ă, înaintea trecerilor pentru pietoni, dacă este cazul;
-existenţa şi starea limitatoarelor de viteză amplasate înaintea trecerilor pentru pietoni, dacă este cazul;
În urma activităților de verificare au fost constatate 106 de deficiențe, unde au fost efectuate demersuri pentru remediere către administratorul drumului public, sens în care cu această ocazie, recomandăm participanților la trafic să respecte semnificațiile indicatoarelor rutiere, să evite opririle neregulamentare și să circule cu atenție sporită.
De asemenea, pe lângă aceste activităţi de instruire şi control, polițiștii vor desfășura, şi în anul şcolar 2024-2025, activități pe linie specifice de educație rutieră, în unitățile de învățământ școlare și preșcolare
În anul şcolar 2024-2025, printre măsurile care vor fi avute în vedere, de către poliţiştii din cadrul inspectoratului, exemplificăm următoarele:
Desfășurarea unor activități preventive țintite pe linia delicvenței juvenile, absenteismului, abandonului școlar, reducerea riscului rutier și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri, etc.
Conturarea unor proceduri/instrumente de lucru, stabilirea unor canale de comunicare cât mai eficiente cu partenerii;
Derularea de activități în cazul elevilor problemă identificați;
Informarea autorităților și instituțiilor publice cu atribuții conform Legii nr. 35/2007 privind siguranța în unitățile de învățământ referitor la problemele și deficiențele constatate în domeniul siguranței școlare, în vederea luării măsurilor legale, respectiv soluționării acestora.
Realizarea de activităţi specifice, în vederea obţinerii de date cu privire la persoanele implicate în comiterea infracțiunilor în incinta și în proximitatea unităților de învățământ, precum și a altor persoane pretabile a comite acest gen de infracțiuni, în vederea dispunerii de măsuri legale.
Implicarea activă a partenerilor Planului Național de Combaterea a Violenței Școlare, în vederea reducerii fenomenului infracțional și creșterii gradului de siguranță al elevilor și personalului didactic în unitățile de învăţământ preuniversitar din județul Mureș.
Verificări în vederea existenței registrului special de evidență a activităților punctuale, desfășurate în unitățile de învățământ preuniversitar, pe linia siguranței școlare, la nivelul fiecărei unități de învățământ, inclusiv la cele fără personalitate juridică.
Întocmirea dosarului de obiectiv de către subunitățile de poliție pentru fiecare unitate de învățământ preuniversitar, în vederea actualizării infrastructurii școlare și a mijloacelor de protecție aflate în dotarea acestora.
Continuarea activităților de popularizare a legilor în școli, precum și a prevederilor Codului Penal pentru conștientizarea elevilor cu privire la consecințele săvârșirii faptelor cu violență și nevoia manifestării unui comportament care să respecte regulile de conviețuire socială, pentru a nu fi expuși fenomenului infracțional.
Se poate afirma că este nevoie în continuare de implicarea tuturor, de un parteneriat real, corect, colaborarea strânsă între autorități, profesori, părinți și comunitate fiind esențială pentru a crea un mediu educațional sigur și propice dezvoltării armonioase a copiilor.
Este necesar să reacţionăm prompt în fața oricărei potențiale amenințări, astfel încât să asigurăm un an școlar în care siguranța elevilor să fie pe primul loc.
Așadar, numai printr-un efort comun putem depăși provocările, pentru construirea un viitor sigur pentru generațiile următoare.