Context:
Curtea școlii este acel micro-univers social în care copiii primesc primele lecții de viață în afara familiei. Vorbim despre validare, acceptare, empatie, dar din păcate vorbim și despre teamă, rușine, respingere. De cele mai multe ori, încărcarea negativă de la școală refulează și acoperă emoțiile pozitive, ambiția și potențialul copiilor.
Ce înseamnă BULLYING ?
Bullying-ul este definit ca fiind un comportament ostil/de excludere și de luare în derâdere a cuiva, de umilire. Un copil este etichetat, tachinat, batjocorit în cercul său de cunoștințe sau de către colegi care îl strigă într-un anume fel (făcând referire la aspectul fizic sau probleme de ordin medical/familial). Uneori aceste tachinări se transformă în îmbrânceli sau chiar, în unele cazuri, în atacuri fizice.
Bullying reprezintă o formă de abuz emoțional și fizic, care are trei caracteristici: Intenționat – agresorul are intenția să rănească pe cineva (să provoace suferință).
Repetat – aceeași persoană este rănită mereu (se produce cu regularitate).
Dezechilibrul de putere – agresorul își alege victima care este percepută ca fiind vulnerabilă, slabă și nu se poate apăra singură.
Fenomenul ”bullying” este mult mai des întâlnit decât ne-am dori să credem. Se întâmplă pe coridoarele școlii, în curte, pe străzi și, din păcate, uneori și în sălile de clasă. Nedepistat la timp, bullying-ul poate lăsa traume și repercusiuni ireversibile asupra adaptabilității copilului în societate.
Conflict normal între egali | Bullying |
Putere egală | Dezechilibrul puterii |
Se întâmplă ocazional | Acțiuni negative repetate |
Accidental | Intenționat |
Nu este serios | Grav cu amenințare de vătămare fizică sau emoțională |
Reacție emoțională egală | Reacție emoțională puternică din partea victimei și reacție emoțională mică sau deloc din partea agresorului |
Nu caută putere sau atenție | Caută putere, control sau lucruri materiale |
Nu încearcă să obțină ceva | Încearcă să câștige lucruri materiale sau putere |
Remușcări – își va asuma responsabilitatea | Nicio remușcare, dă vina pe victimă |
Efortul de a rezolva problema | Niciun efort pentru a rezolva problema |
Recomandări generale:
- Familiarizați-vă cu definiția bullyingului, politicile de prevenire a agresiunii și codul de conduită.
- Dacă este posibil, participați la un program de instruire în prevenirea bullyingului, pentru a afla mai multe despre bullying și obligațiile pe care le aveți ca profesor, legate de această problematică.
- Explicați clar clasei, ce comportament considerați a fi bullying; Stabiliți reguli clare împotriva bullyingului și definiți comportamentul dezirabil și inacceptabil.
- Efectuați o evaluare a convingerilor elevilor dvs. cu privire la bullying, prin crearea și distribuirea unor chestionare.
- Asigurați o supraveghere atentă în perioadele de pauză, pe holuri și în băi, deoarece acesta este momentul în care apar cele mai multe agresiuni.
- Incidența de agresiune sau de a fi agresat, scade odată cu vârsta. Prin urmare, profesorii din școala primară și chiar cei din învățământul preșcolar trebuie să fie cei mai conștienți de incidentele de agresiune din școala lor.
- Fiți conștienți de agresiunea indirectă și subtilă sub formă de izolare socială și excludere intenționată, în special în rândul fetelor.
- Aveți grijă să observați elevii care sunt precauți, sensibili, anxioși, liniștiți și băieții care sunt mai slabi din punct de vedere fizic decât media sau care sunt cu handicap fizic sau suprasolicitați întrucât sunt expuși unui risc mare de a fi hărțuiți decât ceilalți elevi. De obicei, ei nu se răzbună sau nu acționează asertiv și le pot lipsi prietenii sau sprijinul asertiv.
- Creați un mediu social în care există căldură și acceptare din partea tuturor elevilor și unul în care există standarde înalte pentru comportamentul elevilor și profesorilor unul față de celălalt. Atitudinea profesorului față de agresivitate determină parțial modul în care profesorul va reacționa la situațiile de agresiune.
- Învățați-i abilități și strategii specifice, cum ar fi capacitatea emoțională de a vedea perspectiva celorlalţi si moduri diferite de abordare si rezolvare a problemelor.
- Utilizați tehnici de mentorat pentru a construi relații solide cu elevii. Creați un mediu de încredere, în care elevii simt că se pot adresa deschis profesorului lor.
- Oferiți feedback pozitiv copiilor care manifestă comportamente sociale adecvate și modele de interacțiuni care nu includ bullyingul sau agresiunea. Lăudați frecvent elevii prin descrierea specifică a comportamentului lor pozitiv.
- Este important să aveți grijă la tonul vocii atunci când le vorbiți elevilor. Evitați criticile nejustificate. Copiii învață prin exemplu, iar cineva care este disprețuit poate recurge la astfel de tactici atunci când are de-a face cu semenii.
- Nu ignorați cazurile de agresiune. Transmiteți mesajul că bullyingul nu este acceptat în școala dumneavoastră.
- Comportamentele de tip bullying nu dispar de la sine ci necesită intervenția adulților, în contextul în care apar.
Recomandări:
Toți copiii ar trebui să fie învățați să-și dezvolte abilitățile care țin de puterea personală și de stima de sine pozitivă, atât acasă, cât și la școală, alături de celelalte materii de bază- citirea, scrierea sau matematica. Toate aceste deprinderi merg mână în mână.
Poem: ”Copiii învaţă ceea ce trăiesc”
Dacă trăiesc în critică şi cicăleală, copiii învaţă să condamne.
Dacă trăiesc în ostilitate, copiii învaţă să fie agresivi.
Dacă trăiesc în teamă, copiii învaţă să fie anxioşi.
Dacă trăiesc înconjuraţi de milă, copiii învaţă autocompătimirea.
Dacă trăiesc înconjuraţi de ridicol, copiii învaţă să fie timizi.
Dacă trăiesc în gelozie, copiii învaţă să simtă invidia.
Dacă trăiesc în ruşine, copiii învaţă să se simtă vinovaţi.
Dacă trăiesc în încurajare, copiii învaţă să fie încrezători.
Dacă trăiesc în toleranţa, copiii învaţă răbdarea.
Dacă trăiesc în laudă, copiii învaţă preţuirea.
Dacă trăiesc în acceptare, copiii învaţă să iubească.
Dacă trăiesc în aprobare, copiii învaţă să se placă pe sine.
Dacă trăiesc înconjuraţi de recunoaştere, copiii învaţă de ce este bine să ai un ţel.
Dacă trăiesc împărţind cu ceilalţi, copiii învaţă generozitatea.
Dacă trăiesc în onestitate, copiii învaţă respectul pentru adevăr.
Dacă trăiesc în corectitudine, copiii învaţă să fie drepţi.
Dacă trăiesc în bunăvoinţa şi consideraţie, copiii învaţă respectul.
Dacă trăiesc în siguranţă, copiii învaţă să aibă încredere în ei şi în ceilalţi.
Dacă trăiesc în prietenie, copiii învaţă că e plăcut să trăieşti pe lume.
(Dorothy Law Nolte)
Unde poți cere ajutor?
Poți consulta adresele de contact ale structurilor preventive competente – aici.
Telefonul copilului 116111
Numarul unic pentru copii 119
sau la SCHOOLHUB 0374.078.078, o linie de suport psihologic gratuită
Surse
https://anti-bullyingalliance.org.uk
http://www.preventschoolviolence.org
https://www.educațion.udel.edu
Suport de curs – strategii de prevenire și combatere a fenomenului de bullying