Conținut curs
Fenomenul de violență școlară
Despre lecție
  • violența verbală: poreclirea, tachinarea, amenințarea;
  • violenţa fizică: atingeri/contacte fizice dureroase, exercitate de un preşcolar/elev asupra altui elev sau a unui grup de copii, intimidarea fizică, distrugerea unor bunuri personale care aparțin victimei.
  • violență relațională: presupune umilire, izolare, discriminare, amenințare, împrăștierea de zvonuri despre o persoană, realizarea unor farse;
  • violența psihologică de tip bullying: seria de acțiuni fizice, verbale, relaționale și/sau cibernetice, săvârșite cu intenție, în mod repetat, care implică un dezechilibru de putere, generând efecte de intimidare, umilitoare, de discriminare și excludere socială (legate de o anumită rasă, naționalitate, etnie, religie, categorie socială, categorie defavorizată, convingeri personale), îndreptate împotriva unei persoane sau a unui grup de persoane;
  • Violența psihologică cibernetică sau cyberbullyingul: acțiuni agresive și intenționate, cu scopul de a provoca suferință psihologică, disconfort, ofensă, manifestate în mod repetat, prin intermediul rețelelor cibernetice (spațiul social-media, website-uri, mesagerie virtuală) și al dispozitivelor tehnologice, precum telefon, tabletă, calculator etc.
  • Potrivit unui studiu din 2016, realizat de Serviciul de Analiză și Prevenire a Criminalității din cadrul Direcției Generale de Poliție a Municipiului București, 60-80% dintre elevi vorbesc urât unii cu alții, majoritatea „înjură, jignesc”, folosesc cuvinte care au devenit adevărate „ticuri verbale”.

    Exemplu de violență școlară:

    A.N.: „Am lucrat la o prezentare cu o colegă, care în mod constant mă făcea să mă simt prost. Se lua de mine, de hainele mele și îmi punea porecle. Într-o zi, m-a tras de păr. Într-o pauză era singură și am decis să-i spun cât de mult mă afectează comportamentul ei. Nu am devenit prietene, dar lucrurile s-au îmbunătățit între noi”.