Conținut curs
Fenomenul de violență școlară
Despre lecție

Caracteristicile copiilor cu comportament agresiv:

  • tind să se certe mai des;
  • au autocontrol redus și se enervează foarte ușor;
  • au crize de furie intense, amenință, inițiază frecvent bătăi;
  • se simt jigniți foarte ușor, încearcă să intimideze, iau lucrurile altora;
  • acceptă greu criticile celorlalți;
  • au adesea gânduri de răzbunare și comportamente răutăcioase;
  • răspund obraznic și sfidează autoritatea adulților, cu care intră adesea în conflict.

 

Profilul agresorului:

  • are nevoie de atenție;
  • dorința de a-și expune statutul (popularitate) sau să se afirme;
  • manifestă comportamente agresive pentru a-și ascunde insecuritatea și neîncrederea în sine;
  • a fost la rândul său victimă a violenței;
  • se simte puternic când agresează și are nevoie să domine;
  • poate să provină din familii dezorganizate.

 

Tipologia victimelor

Victima „facilă”: elevi considerați de ceilalți ca fiind „slabi”, considerându-i victime facile.

  • timiditate;
  • nu are aliați;
  • nu interacționează cu colegii săi;
  • percepuți slabi sau incapabili de a se apăra: „Când ești prea moale de fire, mai tăcut și pari ușor de manipulat” (Elev)

Victima „diferită”: elevi percepuți la nivel colectiv ca fiind „diferiți”.

  • supraponderali sau subponderali;
  • au dificultăți de învățare sau sunt foarte performanți (considerați „tocilari”);
  • aspectul fizic diferit (poartă ochelari, se îmbracă diferit, este scund etc.)

„De obicei, copiii care au un aspect altfel, de exemplu, un băiat în clasă, cu ochelari, obez…din clasele mai mari îi pun porecle, îl iau în derâdere” (Elev).

  • proveniența etnică sau statutul de emigrant: elevi de etnie rromă, elevi români care au trăit în străinătate și care s-au întors;
  • provin din familii mai sărace;
  • dizabilități sau tulburări de sănătate mintală;
  • au comportamente și roluri sexuale și de gen altele decât cele majoritare (homosexualitate, transsexualitate)
Sari la conținut