Campanie pentru prevenirea cyberbullyingului, de conștientizare a riscurilor, vulnerabilităților și consecințelor în ceea ce privește infracțiunea de violarea vieții private

1. Denumire proiect: Campanie pentru prevenirea cyberbullyingului, de conștientizare a riscurilor, vulnerabilităților și consecințelor în ceea ce privește infracțiunea de violarea vieții private.

2. Inițiatori: Ministerul Afacerilor Interne – prin Inspectoratul General al Poliției Române;
Ministerul Educației.

3. Context general:
Apariția internetului a reprezentat un moment decisiv în evoluția societății, oferându-ne o nouă perspectivă asupra mijloacelor de comunicare și informare, care ne ușurează viața. Cu toate acestea, alături de numeroasele avantaje pe care acesta le-a adus în viața noastră, nu putem ignora factorii de risc pe care acesta le prezintă și care pot conduce la consecințe grave.
Analizând societatea actuală, utilizarea internetului și tehnologiei a devenit o ,,necesitate”, astfel noi trebuie să fim conștienți de existența riscurilor din mediul virtual, cunoscându-ne drepturile, cât și obligațiile, luând măsuri atunci când ne confruntăm cu diverse problem ce pot fi generate de utilizarea mediului digital.


Odată cu apariția internetului și-au făcut loc și utilizări nocive ale acestuia. Pericolele navigării pe internet sunt bine cunoscute, afectând atât adulții, cât și copiii și tinerii. Fiecărei persoane îi revine responsabilitatea de a-și proteja datele și viața privată atunci când folosește internetul.
Cyberbullyingul reprezintă forma de hărțuire electronica care a luat amploare în ultimii ani. Acest tip de hărțuire cibernetică reprezintă un act agresiv, manifestat în mod intenționat de către un grup sau o persoană, folosind mijloacele tehnologice, această agresiune realizându-se în mod repetat și de-a lungul timpului împotriva unei victime care nu se poate apăra cu ușurință.
Conform UNICEF: ,, Cyberbullyingul înseamnă bullying prin folosirea tehnologiilor digitale. Se poate întâmpla pe rețelele de socializare, pe platformele de schimb de mesaje, platformele de jocuri și pe telefoanele mobile. Este vorba despre un comportament repetat cu scopul de a-i speria, înfuria sau umili pe cei vizați”.


Cyberbullyingul este un subiect complex și poate căpăta forme precum: Gossip (bârfa), Exclusion (excluderea), Harassment (hărțuire, sâcâială), Cyber stalking (urmărire online), Trolling (întărâtare), Comments (comentarii), Dissing (insistență abuzivă), Fake profiles (profiluri false), Trickery (dezvăluire), Fraping (sabotarea), Happy slapping (înregistrarea video a atacurilor), Sexting (acțiunea de a trimite fotografii intime, filmulețe erotice sau cu tentă erotică între parteneri / prieteni).


Termenul de sexting, care încă nu are corespondent în limba română, este un fenomen ce se poate solda cu distrugerea imaginii unei persoane prin postarea pe internet a unor informații personale și intime. Din această perspectivă, sextingul și cyberbullyingul fac pereche foarte bună. Consecințele pot fi dintre cele mai tragice. Ca și exemplu, în 2008, Jessica Logan, o adolescentă din Cincinnati, s-a sinucis după ce o fotografie nud pe care o expediase doar prietenului ei a ajuns să fie văzută de toți colegii ei.


De asemenea, sextingul este o sursă foarte bună de vânătoare pentru pedofili, care își recrutează victimele cu ajutorul internetului.
Analiza efectuată de Organizația Salvați Copiii, în anul 2022, arată că 77% dintre copii (participanți la sondaj) afirmă că petrec cel puțin 3 ore zilnic pe internet, iar 40% dintre aceștia afirmă că au fost jigniți sau deranjați pe internet și doar 3 din 10 victime ale abuzului cibernetic au avut încredere să discute cu cineva despre incident, de regulă un prieten.


Un studiu realizat în același an, în Municipiul Iași, de Aura Țăbară (inspector școlar, Inspectoratul Școlar Iași) și Costel Gîtlan (ofițer de poliție, Inspectoratul de Poliție Județean Iași) cu scopul de a identifica dimensiunile și formele de manifestare a fenomenului de cyberbullying în rândul tinerilor, atestă faptul că 14,5% dintre repondenți au fost victime ale dezvăluirii de secrete, 13,4% recunosc că au primit mesaje răutăcioase / de amenințare, 3,9% au răspuns că le-a fost furată identitatea prin spargerea contului de e-mail, iar 2% dintre elevii care au răspuns la chestionar admit că fenomenul cyberbullyingului este prezent în viața lor totdeauna sub o formă sau alta.


Având în vedere cele expuse și faptul că la data de 14.06.2023 a fost publicată în Monitorul Oficial Legea pentru modificarea și completarea art. 226 din Legea nr. 286/2009 privind Codul Penal, în vederea încriminării divulgării, difuzării, prezentării sau transmiterii, în orice mod, a unei imagini intime a unei persoane fără consimțământul persoanei înfățișate, de natură să provoace acesteia o suferință psihică sau o știrbire a imaginii sale, propunem demararea unei campanii pentru prevenirea fenomenului de cyberbullying și de conștientizare a riscurilor, vulnerabilităților și consecințelor în ceea ce privește infracțiunea de violare a vieții private.

4. SCOP:
Creșterea gradului de conștientizare a riscurilor și consecințelor asociate fenomenului de cyberbullying și a infracțiunii de violare a vieții private care se manifestă în rândul elevilor, pe perioada vacanței de vară.


5. DIRECȚII DE ACȚIUNE:

  • informarea elevilor pentru conștientizarea consecințelor (fizice, psihologice, juridice etc.) ale faptelor circumscrise cyberbullyingului și a infracțiunii de violare a vieții private;
  • dezvoltarea parteneriatului cu reprezentanții părinților, reprezentanții elevilor și informarea acestora cu privire la importanța, mecanismul și consecințele sesizării / semnalării faptelor de cyberbullying și a infracțiunii de violare a vieții private;

6. PERIOADA ȘI ZONA DE IMPLEMENTARE:

Activitățile prevăzute în document se vor desfășura și implementa la nivel național, în perioada vacanței de vară, conform termenelor de realizare stabilite.


7. GRUP ȚINTĂ:
Beneficiarii direcți ai proiectului vor fi:

  • Elevi din toate județele țării și din municipiul București participanți la evenimentele organizate pe perioada vacanței de vară;
  • Cadrele didactice responsabile cu organizarea evenimentelor;

Numărul concret de participanți din cadrul fiecărei categorii de beneficiari va fi stabilit ulterior în urma relaționării cu reprezentanții ISMB/ISJ și a persoanelor responsabile.


8. PARTENERI:
Structurile teritoriale pentru siguranța școlară vor contacta, fără a se limita la aceștia, următorii potențiali parteneri cu propunerea de implicare în implementarea campaniei:

  • Inspectoratele Școlare Județene / Inspectoratul Școlar al Municipiului București
  • Federația Națională a Părinților – EDUPART – prin reprezentanții de la nivel teritorial;
  • Consiliul Național al Elevilor – prin reprezentanții de la nivel teritorial.


În măsura în care, la nivel teritorial vor fi identificați alți potențiali parteneri, implicarea lor se va face după o analiză individuală realizată de către structura care îi propune.

Semnalare eveniment:

Serviciul Unic de urgență - 112

În cazuri grave, care reprezintă o urgență: semnalați telefonic prin Serviciul Național Unic de Apel de Urgenţă 112

Numărul UNIC național pentru copii

destinat raportării cazurilor de abuz, neglijare, exploatare și orice altă formă de violență asupra copilului.

Articole recente
Sari la conținut