Ziua de 30 ianuarie marchează, în plan internațional, Ziua Internațională a Non-violenței în Școli. În plan național, 30 ianuarie 2024 constituie și data de lansare oficială a campaniei pentru conștientizarea consecințelor asociate riscului de violență școlară în unitățile de învățământ preuniversitar cu denumirea ,,Tu știi ce consecințe pot avea faptele tale? Fii informat, alege inspirat!”, inițiată de Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Educației.
Activitățile se desfășoară la nivel național şi se adresează elevilor din învăţământul gimnazial, din 168 de şcoli din toate judeţele ţării, precum şi cadrelor didactice formate în problematica violenţei şi a bullyingului, profesorilor diriginţi şi părinţilor.
În acest context, la nivelul judeţului nostru, polițiștii Biroului Siguranţă Şcolară Argeș, în parteneriat cu reprezentanții Inspectoratului Şcolar Judeţean Argeș, au demarat deja colaborarea pentru reducerea violentei fizice şi psihologice în unităţile de învăţământ, fiind stabilite 5 unități școlare de pe raza județului care vor beneficia, în semestrul al doilea al anului școlar în curs, de activități, pentru eficientizarea modului de acţiune în domeniul prevenirii violenţei, indiferent de forma sa, şi promovarea unui climat educational pozitiv, suportiv, între membrii comunităţii de elevi.
Întrucât tiparele de a reacționa în situații dificile se formează din perioada copilăriei, mai ales în familie, este nevoie ca adulții să acorde sprijin celor mici în gestionarea conflictelor, fiind mereu împotriva manifestărilor agresive și încurajând comunicarea ca fiind cea mai bună metodă de rezolvare a conflictelor.
În cadrul proiectului, alături de reprezentaţi ai Inspectoratului Şcolar Judeţean Argeș, cadre didactice, elevi, părinţi, polițiștii Biroului Siguranţă Şcolară Argeș vor derula mai multe activităţi specifice, de analiză, prevenire, informare şi intervenţie, având ca scop:
– eficientizării modului de punere în aplicare a normelor legislative privind prevenirea violenţei fizice şi psihologice (bullying);
– creşterea capacităţii de soluţionare non-violentă a conflictelor, mai ales în rândul elevilor care manifestă comportamente antisociale;
– verificarea modului de asigurare a pazei în unităţile de învăţământ, pentru îmbunătăţirea condițiilor de siguranță.
Recomandări pentru elevi:
– evitați disputele verbale și implicarea în conflicte de orice fel; manifestaţi atenţie la limbajul folosit în public și nu dați curs provocărilor altor persoane (de multe ori de la violența verbală la cea fizică nu este decât un pas);
– un limbaj controlat, fără jigniri poate întotdeauna să aplaneze un conflict; chiar dacă uneori poate vi se pare o idee bună să vă apăraţi lovind, jignind, bârfind, în acest mod deveniţi autori ai unor fapte sancționate de legislația română;
– cereţi ajutorul atunci când întâlniţi comportamente de tip agresiv, indiferent dacă aveţi calitatea de victime sau martori; dacă vă aflaţi într-o situaţie în care riscul de agresivitate este mai mare alegeţi să fiţi în preajma unor prieteni, alegeţi locurile din şcoală care sunt supravegheate de profesorii de serviciu, de camerele video şi, întotdeauna, discutaţi cu adulţii, cu privire la lucrurile care vă creează teamă.
Activități desfășurate de polițiști în școli
Desfășurarea de activități preventive în școli a devenit o sarcină curentă asumată de polițiștii argeșeni, care au fost prezenți în 7 unități școlare, beneficiari ai activităților fiind 263 de elevi și 14 cadre didactice. Activitățile au fost desfășurate astfel:
– polițiștii Biroului Siguranța Școlară Argeș au desfășurat activități preventive la Școala Gimnazială „General Constantin Cristescu” din comuna Lunca Corbului, beneficiari fiind 27 de elevi și 2 cadre didactice.
– polițiștii Biroului Siguranța Școlară Argeș au desfășurat activități preventive la Școala Gimnazială „I.L. Caragiale” din Pitești, beneficiari fiind 50 de elevi și 2 cadre didactice.
– polițiștii Biroului Siguranța Școlară Argeș au desfășurat activități preventive la Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu” – structură, din Pitești, beneficiari fiind 40 de elevi și 2 cadre didactice.
– polițiștii Biroului Siguranța Școlară Argeș au desfășurat activități preventive la Școala Gimnazială „Mircea Eliade” din Pitești, beneficiari fiind 20 de elevi și 2 cadre didactice.
– polițiștii din cadrul Postului de Poliție Băiculești au desfășurat activități preventive la Școala Gimnazială Băiculești, din aceeași localitate, beneficiari fiind 48 de elevi și 2 cadre didactice.
– polițiștii Postului de Poliție Cocu din cadrul Secției de Poliție Rurală Poiana Lacului au desfășurat activități preventive la Școala Gimnazială Cocu, din aceeași localitate, beneficiari fiind 30 de elevi și 2 cadre didactice.
– polițiștii de proximitate din cadrul Secției 1 Poliție Pitești au desfășurat o activitate preventivă cu la Școala Gimnazială ,,Marin Preda” din Pitești, beneficiari fiind 30 de elevi și 2 cadre didactice.
Polițiștii au acționat în cadrul campaniei pentru conștientizarea consecințelor asociate riscului de violență școlară în unitățile de învățământ preuniversitar cu denumirea ,,Tu știi ce consecințe pot avea faptele tale? Fii informat, alege inspirat!”, în cadrul campaniei ,,Law iS COOL”, precum și pentru prevenirea și depistarea faptelor de natură contravențională prevăzute de Legea nr. 61/1991 și a respectării condițiilor de comercializare și consum de produse din tutun, prevăzute de Legea 349/2002.
În acest context au fost prezentate aspecte privind prevenirea și combaterea delincvenței juvenile, a victimizării în rândul minorilor, fiind prezentate și aspecte referitoare la răspunderea contravențională și penală a minorilor. Activitățile s-au desfăşurat pe baza unui dialog, fiind abordate problemele specifice temelor prezentate, precum şi alte probleme cu care se confruntă elevii, aspectele dezbătute având următoarele subiecte:
– „Prevenirea fenomenului bullying în unităţile de învăţământ”: forme (verbale, fizice, relaţionale, cyberbullying, mobbing, sociale), caracteristici (intenţionat, repetat, dezechilibrul de forţe), participanți (agresor, victimă, spectatorul/martorul), efecte;
– „Siguranţa pe Internet”: conştientizarea modului în care este utilizat internetul, descrierea pericolelor internetului, stabilirea limitelor privind prieteniile online;
– „Prevenirea violenţei în şcoli”: tipuri de violenţă (emoţională, fizică, agresivitatea din partea membrilor familiei, violenţa stradală);
– ,,Portul sau folosirea fără drept de obiecte periculoase”;
– ,,Prevenirea consumului de subtanțe interzise și halucinogene”.